Lifestyle Vlaanderen
Nieuwsbrief
Nuttige linken
Copyright 2021 Lifestyle Vlaanderen – Algeneme voorwaarden – Privacy- en cookiebeleid
Design Innovedia.be
Dit voorname Britse sporticoon begon in de jaren 1920 als bouwer van zijspannen voor motorfietsen. Vandaar ging men over op autocarrosserieën en uiteindelijk op complete auto’s. In 1945 nam men de merknaam Jaguar aan en groeide uit tot een wereldwijd prestigemerk, dat nu eigendom is van een Indiaas conglomeraat. In een poging om een kenmerkend en stijlvol embleem te creëren, werd na de Tweede Wereldoorlog de springende jaguar aan de motorkap van de auto’s toegevoegd. Het springende roofdier belichaamde de gratie, prestaties en kracht die Jaguar met zijn sportauto’s nastreefde.
Toen de mode en veiligheidseisen veranderden, werd de kleine mascotte een grafisch logo. Tot 2002 was het dier een getekend silhouet. Ford, dat de firma in 1990 overnam, gaf de fguur een schaduw. De nieuwste Jaguar-badge, ontworpen door de huid eigenaar Tata, is het zijaanzicht van een gestroomlijnde, springende jaguar van metaal, met zijn bek dreigend open en zijn tanden ontbloot. Grijze en zwarte schaduwen geven de figuur een driedimensionale aanblik. Daaronder de merknaam in nieuwe, dikkere en meer gedrongen hoofdletters en ook die geven een indruk van diepte. De badge die iedereen het meest verbindt met het merk siert nu de achterkant van de nieuwste auto’s. De badge op de grille is een conventioneler embleem: een cirkel met de zilveren kop van een jaguar op een rode achtergrond en een zilveren rand met het woord ‘Jaguar’.