Lifestyle Vlaanderen
Nieuwsbrief
Nuttige linken
Copyright © Lifestyle Vlaanderen – Algeneme voorwaarden – Privacy- en cookiebeleid
Design Innovedia.be
Geen 10 jaar geleden was iedereen in de ban van de ‘Gin Tonic-cultuur’: “Natuurlijk is die hype vandaag wat gaan liggen”, vertelt Toon Hungenaert van Grit, “maar er is wel degelijk iets blijven hangen: de cocktailcultuur heeft de consument niet losgelaten.” Bij Grit brengen ze die cultuur tot een zeldzaam hoog niveau. Passie, kwaliteit, hospitality en consumentgericht werken zijn de pijlers: “Wij willen vooral een meerwaarde creëren en ergens zijn wij een beetje de Tesla’s in deze sector.”
Passie wordt zo vaak in de mond genomen dat het bijna een containerbegrip geworden is. En dan is het prettig praten met mensen die passie op een unieke manier invullen. “Passie begint natuurlijk bij kwaliteit. Alles begint bij het product en de smaakbeleving. Dat moet goed zitten, daar kan je nu eenmaal niet buiten.” Als we goed luisteren naar de mensen van Grit leren we dat premium-merken met een hoge smaakbeleving wel degelijk bestaan maar dat je ze soms ver moet gaan zoeken: “Dat mag je inderdaad letterlijk nemen: wij reizen de wereld rond op zoek naar goede merken van onafhankelijke producenten. Niks tegen massaproductie maar wij merken wel dat dit vaak een negatieve invloed heeft op de kwaliteit. Ook integriteit, authentiek karakter plus een stukje goede historiek zijn voor ons belangrijk. Daarom vind je ons van Berlijn tot New York en van de Filippijnen tot Porto. Er is één constante: wij zoeken en vinden simpelweg de beste merken op de markt.”
Ons portfolio is een wereldkaart met top dranken
Als je niet oppast, wordt ook beleving een goedkoop modewoord omdat vrijwel iedereen het gebruikt. Maar ook beleving komt niet uit de lucht vallen: “Een goed product is de basis die je absoluut nodig hebt. En dan komt de beleving. Precies omdat die zo belangrijk is, investeren we daar bij Grit heel hard in.” Die investering vertaalt zich naar de consument in schitterende formules op al even schitterende locaties: of wat dacht je van een ‘Gin Mare mediterranean sunset’ met een leuke beat en een lekker hapje op een plaats waar je de zon ook echt ziet ondergaan? Want ook in hun marketing bewandelen ze bij Grit graag hun eigen weg: “Simpel, bereik vinden we belangrijk maar beleving vinden we nog veel belangrijker. En daar stemmen we onze marketing op af. Wij werken dan ook zeer consumentgericht.”
Celebrating the experience of life: daar zetten we met onze merken hard op in.
Horeca heeft als verzamelnaam voor hotels, restaurants en events wel zijn tijd gehad, vindt Toon Hungenaert: “Daarom spreken we bij Grit liever over hospitality. Precies omdat de consument in de horeca méér zoekt dan alleen maar het product op zijn bord of in zijn glas. In werkelijkheid zoekt hij een stuk warme gastvrijheid, hospitality dus.” En dan hebben we weer de vraag van 1 miljoen: hoe breng ik dat stuk hospitality in mijn zaak? “Elke zichzelf respecterende horecazaak is daar mee bezig hoor: interieur, bediening, de aanpak, het moet allemaal goed zitten en in mekaar passen. Naast wat je op de kaart brengt natuurlijk.” En daar biedt Grit een stuk reële meerwaarde.
Als het op drinken aankomt, is België traditioneel vooral een wijn- en een bierland en de cocktailcultuur vond je in het verleden niet altijd op de kaart terug. Jammer maar het heeft natuurlijk wel zijn redenen: “Kijk, een horeca-uitbater beseft natuurlijk wel dat er een mooi assortiment cocktails op zijn kaart moet staan. Alleen zijn de meeste uitbaters een beetje bang voor wat daarbij komt kijken. Een goede cocktail maken vraagt arbeid en kennis en daar is dan weer een kost aan verbonden. Dus houden de meeste horecamensen het nu op een paar klassieke cocktails op hun kaart. Dood- en doodjammer want zo blijft een heerlijke wereld gesloten.”
Goede hospitality is een cocktailkaart naast je menu- en je wijnkaart
En daar kan Grit voor elke hospitality-ondernemer enorm veel betekenen: “Dat is ook ons doel: goeie gastvrijheid betekent naast een knappe menu- en wijnkaart een al even knappe cocktailkaart op tafel. En dat vraagt echt geen mega-investeringen.” Dat heeft dan weer alles te maken met de High Ball-cocktails. Een woordje uitleg: “Toen in de jaren ’20 van de vorige eeuw alcohol verboden werd in Amerika, bleef men natuurlijk nog drinken. Je moest alleen snel zijn omdat de politie op elk moment kon binnenvallen.” Daarom maakte men cocktails waar je geen 4 of 5 minuten werk mee had: “Een beetje ijs, een goed merk en hooguit 2 of 3 lekkere ingrediënten met een mooie garnituur: daar kom je al héél ver mee. En je hebt er lang geen 4 of 5 minuten voor nodig.” Handig als je je gasten aan één tafel op hetzelfde moment wil bedienen en niet iedereen voor een cocktail kiest: “Een goede High Ball-cocktail maken duurt amper langer dan een glas wijn inschenken.” Hoe je dat kan, zullen ze je bij Grit wel leren: “Eén heel mooi voorbeeld is Big Tom. Met dat kruidig tomatensapje maak je een prachtige Bloody Mary zonder dat je er 21 kruiden voor nodig hebt.”
Nog eens alles op een rijtje. Eén: goede horeca is duidelijk een zaak van hospitality, het gaat om een totaalconcept van gastvrijheid en elk element moet kloppen. Twee: daarvoor is een verleidelijke cocktailkaart onontbeerlijk naast een menu- en wijnkaart. Drie: daar vind je niet ‘een paar cocktails’ op maar een mooi aanbod van premiummerken met kwaliteit en beleving. Vier: de mensen van Grit vertellen je hoe je dat kan doen zonder extra personeel of andere kosten. Vijf: bel ze en je krijgt de sleutel van de cocktailwereld!